svobodnamysl.cz
svobodnamysl.cz
42_lek.jpg

Z deseti lidí jen jeden splní své předsevzetí. Poznejte bariéry mysli a buďte úspěšnější (část 1)


Představte si nebo spíše si vzpomeňte na svá předsevzetí: ráno cvičit, nejíst po dvacáté hodině, říkat si o pomoc, vyjít schody místo výtahu, vstát od televize/počítače a jít dělat. Předsevzetí jsou to dobrá, potíž začíná v okamžiku, kdy situace nastává, a my se ocitáme na rozcestí: podvědomí nás láká do starého chování a my se vědomým rozhodnutím snažíme rozjet věci po novu. A často tento souboj prohrajeme. Proč?

L E K - tři bariéry změny

Vysvětleme si to třeba na prvním případu: na ranním cvičení. Je ráno, sedíme na posteli… a víme, že je čas  pro ranní cvičení. Ale protože naše podvědomí má zažitý vzorec necvičit, tak to nyní najednou nejde. A my obvykle začneme přirozeně pracovat na zdolání první bariéry.

L = Logická bariéra

Začneme si logicky zdůvodňovat, proč by bylo dobré se pohnout a udělat pár cviků. Padají argumenty jako zdraví, s chutí do toho a půl je hotovo… Logicky to sice nemá chybu, ale na posteli sedíme furt. Logika je slabá. Tak sáhneme pro E.

E = Emoční bariéra

Od logiky přecházíme k emocím a začínáme apelovat na své city: přece jsme to slíbili..., alespoň něco bychom pro své tělo přece mohli udělat..., budeme mít dobrý pocit, když půjdeme přes sebe... Emoce jsou silné, takže někdy to zafunguje, často však ne, protože ve hře je ještě nejsilnější „K“ bariéra. S tou nepracujeme a předsevzetí se rozplývá.

K = ?

Co je to „K“? Nějaký nápad? K = Konativní bariéra. Vysvětlím: buňky našeho těla jsou setrvačné. To znamená, že přirozeně setrvávají ve stavu, ve kterém zrovna jsou. Uvědomte si, jak je těžké: vstát ráno z postele…, odejít z rozjeté oslavy…, utrhnout se včas z práce…dostat děti od hraní k procházce a pak zase je dostat z procházky domů. 

No, a když sedíme na posteli a Logicky a pak Emočně se přesvěčujeme, tak je to docela neúčinné, protože buňky našeho těla – sedí. A sedí setrvačně. A velmi silně. Čili jaká je Zlatá rada? Když už jsme k něčemu rozhodnuti, tak nemudrovat, nepřemlouvat se, nepracovat s myslí, ale s tělem a KONAT, udělat alespoň první pohyb v žádaném chování:

  • vstát z postele a vzpažit do Pozdravu slunce
  • od ledničky se minimálně otočit a rozejít se od ní
  • začít mluvit: Šéfe, …
  • vyjít první schod
  • vstát z pohovky od televize…

Tím přerušíme setrvačnost, zdoláme nejsilnější bariéru a už snadněji rozvineme nové chování. A pro tuto chvíli jsme vyhráli. A do mysli se zapisují první, zatím nezřetelné, řádky nového programu, návyku. A když vydržíme (a my už víme, jak si pomoci), tak za čas to půjde samo… Možná :o)

Malý úkol pro Hloubaly

Jak byste práci se třemi bariérami LEK aplikovali na přesvěčování ostatních lidí? Tam je to totiž podobné, vršíme logické argumenty, snažíme se působit na city partnera… a ne vždy máme úspěch. Jak by tedy vypadalo přesvěčování s uplatněním Konativní bariéry? Těším se na vaše nápady.
PetrP






< Zpět



TOP